Den fantastiske omvendelsen


– –

Christopher ”Dudus” Coke (bildet), narkobaron på Jamaica, gjorde det. Tommy Rydén, Sveriges mest profilerte rasist, gjorde det. Det samme gjorde den norske nynazisten Johnny Olsen for noen år siden, samt Dan Leach, som hadde drept sin forlovede.

Fellesnevneren? Alle har tilstått det de har gjort og blitt forvandlet etter et møte med Jesus Kristus. Og to av dem har tilstått ting som ingen egentlig visste om, og som godt kunne tatt hemmeligheten med seg i graven.

Da Christopher Coke nylig ble arrestert, skjedde det uten tvang eller voldsutøvelse av noe slag. Han simpelthen troppet opp på politistasjonen i selskap med en prest og meldte seg frivillig, melder den svenske avisa Dagen.

Dagen forteller også historien om Tommy Rydén, som fra å være en beryktet rasist og bråkmaker som figurerte på lista over Sveriges farligste menn, nå sier at “kopplar man bort Gud från sitt liv så försöker man fylla det med annat”.

Eller Johnny Olsen. Fra å være beryktet nynazist med både drap og bombeattentat på samvittigheten, troppet han for noen år siden opp i VGs lokaler og fortalte at han – etter å ha sett Mel Gibsons “The Passion» – ville gå til politiet for å tilstå ting som politiet ikke hadde oppklart. Ingen etterforskning, ingen dyr rettergang, men veldig effektivt – den skyldige kommer for å tilstå.

Slik var det også med Dan Leach. Som hadde begått det perfekte drap på sin forlovede, blottet for biologiske spor, og fikk det hele til å se ut som selvmord. Og som ser The Passion, og bestemmer seg for å melde seg for politiet.

Hva kan vi lære av dette?

1. Jesus Kristus forvandler menneskeliv – idag som før. Og den samfunnsmessige effekten av dette er trolig langt større enn noen kan fatte.  Jeg var selv med å avslutte en 20 år lang kriminell karriere da jeg ba med en nylig løslatt forbryter ganske nylig; en fantastisk opplevelse, forøvrig!

2. Omvendelse er effektivt og varig for den det gjelder – fordi det skjer en indre forvandling, ikke en overfladisk polish. Det greske ordet som brukes for omvendelse betyr å endre sinn, det tilsvarende hebraiske betyr å snu seg rundt eller å gå i en annen retning. Det er mer effektivt enn enhver holdningskampanje eller kognitiv terapi eller hvasomhelst som kommer utenfra og prøver å trenge inn.

3. Omvendelse er også kostnadseffektivt for samfunnet. Istedenfor tung og ressurskrevende etterforskning kommer faktisk den skyldige og melder seg selv. Istedenfor lange forhør blir alle kort lagt på bordet. Istedenfor lange rettssaker hvor den tiltalte nekter all skyld og anker i det uendelige får man korte tilståelsesrettssaker. Det er så rørende enkelt at man burde supplert vanlige etterfoskningsmetoder med forkynnelse og framvisning av “The Passion” i og rundt norske fengsler. Det er som enhver sportsfiskers drøm – at man bare strekker ut håven, så hopper fisken oppi!

4. Omvendelse funker ikke bare for verstingene. Alle trenger vi å komme fram for Gud og bekjenne, eller si ting som de er.  Vi mennesker bruker altfor mye krefter på å forsvare oss og overbevise oss selv og andre om at vi har handlet rett. Gud vet bedre – og du vet bedre selv også, om du tenker deg om. Og nettopp i bekjennelsen kommer Jesus oss til unnsetning (jfr. bla. Mat. 11, 28) , tilbyr oss nåde, tilgivelse og et gjenopprettet forhold til sin Far!

Interessert i fred med Gud?

Kommer til å legge ut et eget blogginnlegg om ikke så altfor lenge om hvordan du går fram om du ønsker å vende on til Gud. I mellomtiden – les gjerne salme 51, som forteller om hvordan David vender om og finner tilgivelse og gjenopprettelse hos Gud – etter først å ha forført, løyet og begått drap.

God lesning! 😀

18 kommentar

  1. Tenk at jeg, en ateist, ikke er rasist, voldtektsmann, drapsmann, utro mot samboeren, slåsskjempe, fredelig, passifist, glad i livet og respekterer andres rett til å ha et fritt liv…

    Jeg klarer dette helt uten Jesus. Utrolig, men sant 🙂

    • Blemme nr. 1. Å sammenligne seg med andre. At andres hus trenger full nedvasking betyr ikke at du bør droppe lørdagsvasken. At andre er dødssyke betyr ikke at det er lurt å droppe hostesaft.

      Blemme nr. 2. Å pynte på sannheten. Dersom en tilbyr seg på betale gjelda mi – uansett størrelse – hvorfor skal jeg pynte på regnskapet og late som jeg skylder mindre enn jeg gjør? Jeg har det til felles med alle andre mennesker at det er mye grums i meg, og jeg trenger tilgivelse og ny start – hele tiden. Selv om jeg verken er voldtektsforbryter eller skattesnyter.

      Blemme nr 3. Å si nei til Guds gave.
      Å gjøre opp i forhold til Gud – og dermed komme i harmoni med seg selv og andre mennesker – er ikke en byrde, men en gave. Det åpner opp for at Gud kan bo i meg og veilede meg gjennom livet. Hvorfor i all verden skal jeg si nei til en sånn gave? Som er utrolig, men sann 🙂

      Lykke til videre i din søken, Shiva, og ha en fin dag!

  2. «Tenk at jeg, en ateist, … respekterer andres rett til å ha et fritt liv…»

    Så det er respekt for andres liv å være drapsmann?

    Hvordan kan du kalle deg passifist, fredelig og glad i livet når du samtidig er slosskjempe og drapsmann?

    Sånt selvmotsigende livssyn appelerer ikke til fornuft! Du latterliggjør deg selv, Shiva!

  3. Det var fascinerende hvor mye du klarte å konkludere med på grunnlag av disse 4 menneskene.

    Det er ønsketenkning som ignorerer store deler av virkeligheten sånn den er. I virkeligheten er de aller fleste snille, greie mennesker uavhengig av hva de tror eller ikke tror på. Men dersom gudetro faktisk skulle gjøre folk bedre, ville man ikke da sett at vektskålen var tyngre på ateistsiden? Man gjør jo ikke det.

    Jeg kan tenke meg tallene på «sekulære» forbrytelser er noenlunde likt relativt til størrelsen på de ulike tilhengerskarene. Men de med gudetro må legge sine religiøst motiverte forbrytelser på i tillegg.

    • Jeg nevnte ikke fire, men fem eksempler. Det siste eksemplet var fra min egen erfaring, og der kunne jeg nevnt langt flere.

      Problemet er at du teoretiserer og argumenterer på bakgrunn av hvordan du ønsker ting skal være. Teorier må prøves mot virkeligheten, og at kristen tro revolusjonerer menneskers liv kan etterprøves. Gjennom meg kan du treffe mennesker som virkelig har gått gjennom dype forvandlinger gjennom et møte med Jesus. Å tro noe annet er faktisk det som er ønsketenkning.

      Ha en fin dag!

  4. Ernieball: «Det var fascinerende hvor mye du klarte å konkludere med på grunnlag av disse 4 menneskene. Det er ønsketenkning som ignorerer store deler av virkeligheten sånn den er. «

    Hvor har du det fra? Det finnes utallige andre eksempler på at omvendelse til kristen tro, vanligvis medfører mer hensynsfull livsstil.

    «I virkeligheten er de aller fleste snille, greie mennesker uavhengig av hva de tror eller ikke tror på.»

    Det stemmer ikke helt. Det finnes massevis av bra mennesker som er ateister, agnostikere, muslimer, kristne, jøder, buddhister osv. Og dette gjelder de aller fleste. Grunnen er at de aller fleste vanligvis følger sin samvittighet.

    De kriminelle utgjør faktisk en nokså liten andel av befolkningen. Psykopater (som mange vil kalle mer eller mindre onde) utgjør ca. 5-6 %. Alle ser det finnes onde folk med slags livssyn. Blant kristne finnes det også onde mennesker. Hvorfor skulle Jesus ellers advare mot onde prester? Og du kan lese i avisen om et fåtall prester som blir dømt for overgrep. Skikkelig ekkelt.

    Mitt poeng er at folk flest følger livssynsnormer etter beste evne selv om ingen av oss er feilfrie. Det kristne idealet om «å gjøre mot andre som man vil de skal gjøre mot en selv» etterstreber kristne selv om de også gjør tabber underveis. Uten mitt livssyn med tilhørende normer for livemåte, hadde jeg ikke hatt noe godt siktemål. Da er jeg overbevist om at mitt liv hadde vært langt verre moralsk sett. Og slik er det for oss alle uansett livssyn – uten gode normer svekkes moralsk standard over tid.

    «Men dersom gudetro faktisk skulle gjøre folk bedre, ville man ikke da sett at vektskålen var tyngre på ateistsiden? Man gjør jo ikke det.»

    Hvor har du det fra? Det er nå ikke mitt inntrykk. Vanligvis tar folk som omvender seg, sin omvendelse til kristendom alvorlig og legger vekt på omtenksomhet.

    «Jeg kan tenke meg tallene på “sekulære” forbrytelser er noenlunde likt relativt til størrelsen på de ulike tilhengerskarene. Men de med gudetro må legge sine religiøst motiverte forbrytelser på i tillegg.»

    Det er delvis en feiltakelse. De som jobber/har jobbet i fengsler kan fortelle hva slags folk som du finner der. Der er riktignok forholdvis mange med muslimsk bakgrunn. Men det er vanskelig å si om islam motiverte dem til handlingen de ble dømt for og hvor mye deres livssyn betyr for dem. Der kan du kanskje ha rett. Ellers er det helt store flertallet uten noen religion på begynnelsen av soningen. Så i hovedsak tar du feil.

  5. skyggen:

    «“Tenk at jeg, en ateist, … respekterer andres rett til å ha et fritt liv…”

    Så det er respekt for andres liv å være drapsmann?

    Hvordan kan du kalle deg passifist, fredelig og glad i livet når du samtidig er slosskjempe og drapsmann?

    Sånt selvmotsigende livssyn appelerer ikke til fornuft! Du latterliggjør deg selv, Shiva!»

    Beklager, jeg ser nå at jeg kunne skrevet det litt annerledes ettersom det jeg skriver kan mistolkes. Jeg skulle slengt inn et ‘men’ eller noe. Vi prøver igjen:

    «Tenk at jeg, en ateist, ikke er rasist, voldtektsmann, drapsmann, utro mot samboeren eller slåsskjempe, men fredelig, passifist, glad i livet og respekterer andres rett til å ha et fritt liv…

    Jeg klarer dette helt uten Jesus. Utrolig, men sant 🙂 »

    Sånn. Jeg skrev det første via mobilen så jeg skylder på dårlig skjerm 😉

    (Men av en eller annen grunn skjønte bloggforfatteren og ernieball hva jeg mente. Men jeg lar tvilen komme deg til gode, skyggen 😉 )

  6. kristenmannsblogg:

    «Blemme nr. 1. Å sammenligne seg med andre. At andres hus trenger full nedvasking betyr ikke at du bør droppe lørdagsvasken. At andre er dødssyke betyr ikke at det er lurt å droppe hostesaft.»

    Ok? Jeg er ikke alltid like kjapp på metaforer.

    Hva har egentlig dette med saken å gjøre? Jeg sammenligner da meg ikke med noen? Jeg bare forteller hvordan jeg er og at jeg klarer dette helt uten noen form for gudstro.

    «Blemme nr. 2. Å pynte på sannheten. Dersom en tilbyr seg på betale gjelda mi – uansett størrelse – hvorfor skal jeg pynte på regnskapet og late som jeg skylder mindre enn jeg gjør? Jeg har det til felles med alle andre mennesker at det er mye grums i meg, og jeg trenger tilgivelse og ny start – hele tiden. Selv om jeg verken er voldtektsforbryter eller skattesnyter.»

    Jeg vet ikke med deg, men jeg vil faktisk si helt ærlig at jeg ikke ville pyntet på regnskapet. Finner jeg så lite som en pantelapp på 13 kr på gulvet på butikken så gir jeg det til kassadamen.

    Jeg klarer å være snill og grei og ærlig mot mennesker til tross for at jeg ikke har noen form for overtro i meg.

    De få gangene jeg har gjort noe som har kunnet såret eller skadet andre, så har jeg gjort opp for meg overfor de det gjelder der og da, ikke innbilte makter «der ute.»

    «Blemme nr 3. Å si nei til Guds gave. Å gjøre opp i forhold til Gud – og dermed komme i harmoni med seg selv og andre mennesker – er ikke en byrde, men en gave. Det åpner opp for at Gud kan bo i meg og veilede meg gjennom livet. Hvorfor i all verden skal jeg si nei til en sånn gave? Som er utrolig, men sann 🙂 »

    Jeg føler meg i meget god harmoni med meg selv og andre mennesker. Dette også klarer jeg helt uten noen form for overtro. For jeg tror på mennesker, ikke guder og ånder.

    «Lykke til videre i din søken, Shiva, og ha en fin dag!»

    Takk det samme 🙂

    • Kanskje du i utgangspunktet er et bedre menneske enn meg. Eller kanskje du bare kjenner deg selv dårligere…. 😉 . Faktum er ihvertfall at både jeg og en rekke andre mennesker har opplevd at vi trenger Guds kraft og Guds tilgivelse for å kunne leve som bra mennesker.

  7. kristenmannsblogg:

    «Teorier må prøves mot virkeligheten, og at kristen tro revolusjonerer menneskers liv kan etterprøves. Gjennom meg kan du treffe mennesker som virkelig har gått gjennom dype forvandlinger gjennom et møte med Jesus. Å tro noe annet er faktisk det som er ønsketenkning.»

    Ja, kan dere endelig begynne å etterprøve påstandene trosfellene deres kommer med? Det hadde jammen vært på tide 🙂

    Du vet like godt som meg at ingen overnaturlige påstander kan etterprøves. Det er derfor de er OVERnaturlige 🙂

    Folk forvandles hver dag av diverse grunner. Av og til er det en kristen predikant om gir en ekstra dytt som gjør at noen får en enorm omveltning i livet sitt (ofte positivt, men det kan også være negativt av og til), men det betyr ikke at Jesus/Gud er involvert. Det betyr bare at folk kan forvandle seg og at vi alle er forskjellige og trenger ulike måter å gjøre dette på.

    • Dersom man er fullt og fast overbevist om at alle overnaturlige ting har sin naturlige forklaring, så vil man ikke godta noen form for etterprøving i det hele tatt – for det «må» jo finnes en annen forklaring, ikke sant? Les litt om Thomas Kuhns paradigmeteori, så forstår du hva jeg sikter til.

      For undre skjer, de rapporteres om, jeg har selv vært vitne til dem, men vil man finne en alternativ forklaring (feildiagnose, placebo, manipulasjon osv) så finner man alltids det. Les for eksempel denne søte, lille stubben fra engelske Mirror, hvor to nye nyrer gror ut på ei fem år gammel jente. Klart du kan liste opp teorier om hva stamceller kan og ikke kan, men man kan også si som lille Angel; «God gave me the healthy kidneys and forgot to take the old ones away»

      Forøvrig – og a propos – så er det et større under at det faktisk så fantastiske organer som nyrer i det hele tatt. Livet og tilværelsen i det hele tatt er et under som ateismen nedvurderer med enkle teorier som ikke holder mål. Men dette vil jeg nok skrive mer inngående om en annen gang.

  8. Noen ganger tror jeg trosofrene rett og slett satser på at ateister skal facepalme seg til døde…..

  9. Ja det er den beste konklusjonen jeg har sett om jesus eksistens.
    Som din blemme dømming f.eks : Å sammenligne seg med andre er en god måle-enhet for seg selv. På seg selv så kjenner man andre og på andre kjenner man seg selv.
    Det er også slik du kan se om din egen stue er like ren og pen som naboens 🙂 Eller at du får klappe deg selv på skulderen og si at din egen stue er flott og renere enn naboens.

    Og der blog forfatteren forsøker å si at det er ingen vits i å lyge eller å ikke være ærlig, er mitt spørsmål : Kan du være ærlig å si hvordan din tro skader andre? For det gjør den.

    Og hvorfor du skal si nei til en «guds» gave????
    Fordi det finnes ikke en eneste gud/troll/engel/demon eller andre fantasi vesener.

    Få religionen din og andres bort fra samfunnet, den har skadet nok mennesker opp gjennom tiden.
    Verden er bedre uten religioner å krige om.
    Det spiller ingen rolle hva du og andre religiøse kaller dine «gudebeviser» for noe, enten det er fag-ord eller fremmedord som dere har skapt for anledningen.
    Dere kristne har jo ikke ett eneste dokumentert tilfelle av din guds healing, snakk om fail!
    Men du verden så mange påstander dere har.
    En baby som snakker gammel hebraisk slik Jesus gjorde det er en av de morsomme. Du skulle sett pastorens ansikt da jeg måtte fortelle at Jesus snakket aramensk og at jeg stilte meg undrende til det at det var en språk-kyndig i gamle utdødde språk tilstede i hans gudstjeneste.
    Kanskje hun som oversatte tungetalen også følte seg litt dum da…
    Men men, tro kan jo flytte fjell som kjent.

  10. Jan Arild: du får heller godta at vi lever i et demokrati der menneskerettigheter, medregnet trofrihet, skal respekteres selv om du ikke liker det.

  11. […] Et mer talende eksempel på religionens positive kraft får vi sjeldent formidlet i media, og muligens kan det tjene som et argument for teologer som hevder at religionen spiller en viktig rolle i å skape moralske mennesker, i kontrast til de biologer, slik som Frans de Waal som hevder at moral er en medfødt kvalitet ved vår art? I hvertfall lenker pastor Ole Petter Erlandsen denne hendelsen til en kjede andre bemerkelsesverdige eksempler på religionens forbedrende kraft på sin kristenmannsblogg. […]

Legg igjen en kommentar

