Du skjønner, kristne er faktisk ganske fredelige mennesker….


– – – –

Til stadighet leser vi om at kristne mennesker blir diskriminert, trakassert, fengslet og massakrert. Ofte uten de store overskriftene eller reaksjonene. Tallene er usikre, men man opererer med et anslag på ca. 160.000 kristne som hvert år må bøte med livet på grunn av sin tro. Et-hundre-og-seksti-tusen! Det er ganske mange mennesker, uten at avisoverskriftene helt klarer å henge med.

Og ofte framstiller media udet som om det er ”sammenstøt mellom ulike religiøse grupper”. Definert, klassifisert, stemplet som uinteressant og ferdig med det. Vi vet jo at disse ”relliøse” krangler, eller hva? Og hva de krangler om er ikke godt å vite alltid….

Det media ikke ser, er at det i at overveiende grad er kristne som blir forfulgt. Ja, kristne er faktisk den mest forfulgte trosgruppe i verden. Og de tar som regel ikke igjen. Selvsagt – unntak finnes – hvem klarer i lengden å se på at venner og familie blir drept uten å kjenne trang til hevn – men svært ofte er det de kristne det går utover.

Kristne, som av mange blir betraktet som intolerante, undertrykkende og maktsyke, er faktisk ganske fredelige mennesker som ofte finner seg i å bli diskriminert og forfulgt. Fordi de har en herre som sa at man skulle vende det andre kinn til (mat. 5, 39). Som sa at ”har de forfulgt meg, vil de også forfølge dere (Joh 15,20). Som sa at ”salige (=lykkelige) er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld”. Kristen tro er faktisk ganske fredelig.

La meg gi et eksempel. Dagbladet  2/8 2009 hadde en artikkel med tittelen ”Kristne angrepet og brent levende i Pakistan”. En fryktelig hendelse hvor en gjeng muslimer – igjen – har beskyldt de kristne for å ha skjendet Koranen og reagert med å brenne seks mennesker til døde. Ingen steder ser vi kristne gå til angrep på mennesker fordi Bibelen skjendes. Og eplekjekke Otto Jespersen fikk ustraffet brenne en bibel på torget i Ålesund, men hadde aldri turt å brenne Koranen på Grønland Torg.

Så hvorfor later våre samfunnskommentatorer som om all religion er like fredelig? Hvorfor gjør ingen en kvalitativ analyse av hva ulike religioner lærer, og dernest ser på hva de praktiserer, og så trekke sine slutninger av dét? Er det for mye forlangt av oppegående mennesker? Er det kunnskapsløshet, eller er det rett og slett god, gammeldags feighet som preger dem? Eller er det korstogsspøkelset som aldri mister sin virkning? (I parentes bemerket – korstogene kommer jeg til å skrive mer om en annen gang, og de var ille nok – men løsningen er ihvertfall ikke så enkel som at korsfarerne fant oppskriften på sin militære aktivitet i Jesu lære).

Vel – la oss ta en liten ekstra titt på artikkelen – for å vise at de kristne ikke bare er fredelige andre steder i verden, men faktisk ganske fredelige her i Norge også. Nederst i dagblad-artikkelen ble det lenket til en del blogger. En av bloggene hadde tittelen ”Endelig har muslimene gjort noe nytte for seg” – og med ingressen ”de har begynt å brenne kristne levende”. Bloggen ble stående – ingen meldte den eller krevde den slettet, tydeligvis.  Og det interessante spørsmålet er – hvor lenge ville en sånn lenke blitt stående dersom en gruppe homofile hadde blitt overfalt og brent levende – og noen la ut en tilsvarende blogg med tilsvarende ytringer? Hvor lenge ville bloggen blitt stående? Ville media ropt opp og forlangt opprydding fordi Dagbladet ikke slettet den?  Ville den blitt politianmeldt? Eller ville man latt den være i fred?

Jeg bare spør. Og du vet kanskje svaret…

 

20 kommentar

  1. Jeg tror ikke på at kristne blir forfulgt. Og mest av alt; kristebdommen har vært den mest brutale religion som noen gang har herjet over jorden! De gudfryktige kristne har drept og utryddet mer folk enn alle kriger gjennom alle tider tilsammen. Det er sannheten om kristendommen.
    Nå har du fått svaret

  2. Som Oddvar sier har kristendommen opp gjennom historien vært årsak til eller brukt som påskudd til større overgrep enn noen annen religion. På den andre siden er det ganske lenge siden overgrep i stor skala ble utført i kristendommens navn, bortsett fra til dels i Rwanda, der regimet også utnyttet det faktum at at befolkningen i landet er svært kristen, og brukte dette i propagandaen mot tutsiene. Rwanda er et eksempel på at kristne slett ikke alltid er fredelige.

    Når dette er sagt ville man sikkert funnet påskudd til å begå massive overgrep selv om verken islam eller kristendommen fantes. Ideologier kan som kjent brukes på samme måte.

    Min teori er at læressytemer, enten det er religioner eller ideologier, som innebærer en tro på et endelig mål hvor alt er perfekt, enten det er paradis, et kommunistisk samfunn eller en etnisk ren nasjon, nødvendigvis også må medføre en tro på gode og onde krefter. De onde kreftene er forklaringen på at alt ennå ikke er blitt perfekt, og de er så tvers gjennom onde at de ikke kan forandres på fredelig vis, men må nedkjempes med alle midler for at det endelige målet kan nås. De fleste mennesker som tror på denslags vil likevel være fredelige, men slike trossystemer gir grobunn for folk med anlegg for ekstremisme. I våre dager er det islam som av forskjellige grunner avler mest ekstremisme, men slik har det ikke alltid vært, og trenger heller ikke å forbli.

  3. Legg merke til hvordan muslimer reagerer når de hører om dette: ikke med at dette får dem til å skamme seg over sine trosfeller. Ikke med at de er svært lei seg på sin religions vegne.

    Men helt typisk med sinne over at deres religion blir kritisert!

    Det er direkte skremmende.

  4. Jeg forstår ikke helt hvorfor det norske folket, slik jeg ser det, er så oppsatt på å krenke kristne. Selv venner av meg har kritisert kristendommen rett opp i fjeset på meg, vel vitende om at jeg er kristen selv og står for det jeg tror på. Men det de ikke skjønner er det at jeg tror ikke på en Gud som ønsker at jeg skal hevne meg på saker jeg synes er gale, men at jeg skal vende det andre kinnet til og være tro mot meg selv og mot Herren min. Det virker som at med en gang kristne står frem med sine meninger, og bare ønsker en harmløs debatt, kommer andre troende og ikke-troende fram med klørene og har mange usaklige og uriktige påstander om hvor voldelige og kriglystige kristne er. Jeg skjønner bare ikke hvor de har dette fra. De kan tydeligvis ikke se ting fra mitt ståsted, fra en kristens ståsted. Jeg opplever kristendommen som et personlig vennskap med en Gud som ønsker meg alt vel, og som ønsker at akkurat jeg skal kunne komme til Himmelen og at jeg skal være hans barn. Og det er ingen tvang, men som kristen får man et ønske om å gjøre alt bedre for andre, og da følger også ønsket om å evangelisere med. Og dette har jeg hørt mye om av vennene mine. kommentarer som: "de hersens kristne, kan de ikke holde seg for seg selv", "de prøver jo å forkristne hele verden" er jeg vant til å høre, og jeg prøver ikke å forsvare meg, eller å konfrontere dem, de skal få lov til å ha sine meninger, men selv mener jeg at de ser litt feil på det. Vi er ingen bande ville mennesker som ønsker å plage folk, vi er heller ikke Jehovas vitner som banker på dører hver dag, men vi er et folk som har et ønske om at alle i verden skal kunne føle den samme kjærligheten som vi har med en Gud som elsker oss høyere enn noe annet.

    Jeg sier ikke at dere tar feil, ikke misforstå meg, men jeg er glad det er noen som endelig kommer med en ordentlig forklaring på hvor fredelige vi kristne ønsker å være, og ikke enda en av de utallige kommentarene om hvordan vi ønsker å ødelegge og provosere.

  5. Paul Engeset og Oddvar… Det ville for det fyrste vore greit om de ville underbygge påstandane som de kjem med mot Kristendommen.
    No har kristendommen eksistert i 2000 år, og alt som har blitt gjort "i Guds namn" har ikkje naudsynleg vore Guds vilje. Sovjetunionen og Kina, kor mange var det som vart drepne i kommunismens/ateismens rike av grunnar som ofte berre hørdest fornuftig ut for diktatoren som sat ved makta? 30 millionar og oppover?

    Nord Korea, ein stad der kristendommen er totalforbode, og ein tilber Kim Jong Il i staden. Her vert folk sendt til fengsels- og arbeidsleirar for å ha ytra seg litt skeivt mot styresmaktene, og dei risikerer å verta drepne eller bli utsett for grufulle eksperiment.

  6. Lars Edvart Larsen …

    Du har heilt openberrt ikkje lese innlegget mitt, eller ikkje forstått eit kløyva ord av det eg skreiv. Prøv ein gong til.

  7. Til Oddvar: Du illustrer nettopp mitt poeng; roping og skriking uten å sette seg inn i fakta. For faktum er at den ateistiske forfølgelsen av kristne langt overstiger en hvilken som helst annen forfølgelse opp gjennom tidene – også den forfølgelsen som har vært utført i kirkens navn (og som jeg ikke støtter). At du ikke tror at kristne blir forfulgt viser bare at du lever i åpenbar fornektelse. Gå for eksempel inn på nettsidene til Norsk Misjon i Øst (wwww.nmio.no) eller Åpne Dører (www.opendoors.no).

  8. Til Paul Engeset; du skriver at "trossystemer gir grobunn for folk med anlegg for ekstremisme". Enig. Mennesker er mennesker, og finner ethvert påskudd for å gjøre ondt (jf. hva jeg skriver – eller ikke skriver – om korstogene….). Men likevel – det jeg oppfordrer til, er å gå inn og se på hva disse trossystemene faktisk lærer. For jo bedre læresetningene er, desto vanskeligere er det å gjemme seg bak dem når man utøver makt. Det er vanskeligere å forsvare vold ut fra Jesu ord om å vende det andre kinn til enn fra Muhammeds befaling om å halshogge annerledes troende, eller Lenins oppfordring om å knuse egg. Og denne analysen er det man viker tilbake fra.

  9. Ser dere ikke at det vi kjempet for under 2 verdenskrig er ødelagt.

    De har stjålet vårt land, våre verdier…Vi blir avkrisnet…de har kommet hit med krav, med vold og med ondheten sin.

    Snart er det like jævlig her som i Iran, pakistan og alle disse drittlandene…

    Mina

  10. Kjære Mina! Enig i at vi blir avkristnet – og jeg tror det er et dårlig valg, i den grad det er noe vi har valgt. Og jeg tror noe av grunnlaget for å ønske folk velkommen på en god måte er å ha et grunnlag å møte dem med. Men som sagt, kristne er ganske fredelige – jeg tror ikke på å verken kaste mennesker ut eller å legge dem for hat…..

  11. Vel mina er du et eksempel på ettefølgelse,du skriver "avkristnet vel nå har vi stortsett ikke vært så krisne av oss her i landet i de siste 50-60 år.til stor fortvilese for mange fanatiske sekter slik som Pinsevenner og Livets Ord,var det ikke i sistnevte som herr Hagen sto å forbannet nettopp muslimene.Siden satelitt tv har blitt alment eie har har neimen ikke blitt for få religiøse kanaler av såkalt kristen karakter hvor hatet til de vantro florerer.God channel skrøt jo om hvordan de skulle drepe de skitne hundene i Irak i guds tjeneste under opptakten til krigen.Det er tydelig at du hater muslimer O P E,så jeg tror ikke du er den rette til å snakke om Muhammed eventuelle behandling av annerledes troende,var det ikke Jesus sjøl som sa ta de som ikke tror på meg,før de hit og drep dem,og hva med en viss man i Bergen som mener at Palestinerne må utryddes for at Israel skal få bedre plass.Krf har jo en blogger som tilstadighet hetser Arabere og Palestinere og fremstiller muslimer som onde og blodtørstige ut i fra et kristent livssyn.Så det spørs nok om ikke det er muslimene som i dag har overtatt rollen som forfulgt.Nei man er ikke god å snill bare fordi man er kristen,det er ikke religionene som har ført værden fremover snarere tvert i mot og det er fanatikere uansett ståsted som er farlige og de må man ikke gi makt.Når folk i div forum og blogger tar til orde for å ta livet av andre pga religon så havner de i samme gruppa som de mest fanatiske i den religionen de vil til livs mao ingen forskjell.Mvh T J

  12. Kjære TJ!
    1. Jeg hater ikke muslimer – les innlegget over ditt eget. Jesus har bedt oss om å elske mennesker, selv de som forfølger oss. Og det akter jeg å gjøre.

    2. Sannhet er likevel sannhet. Det er en sannhet at intoleransen i islam kan føres tilbake til bestemmelser i Koranen og Sharia. Det er ikke noe jeg har funnet på.

    3. Hvis du mener at Jesus sa "ta de som ikke tror på meg, før de hit og drep dem", så utfordrer jeg deg til å finne dette sitatet.

    4. Og, kjære TJ – du er også et skoleeksempel på det jeg snakker om. Mennesker proppfulle av fordomsfulle meninger, men uten kunnskap verken om kristen tro eller historie. Dessverre. Men ha en god dag! Ole P.

  13. Ole Petter Erlandsen trekker fram en pen læresetning som står i Bibelen og sammenligner det med slemme og negative ting fra Koranen og Lenin. Men så lenge det finnes fine læresetninger i Koranen og positive utsagn fra Lenin han kunne sammenlignet med, er jo ikke dette redelig, og sømmer seg ikke for en god kristen. Jeg kunne likedan ha funnet noe fælt fra Bibelen og stilt det opp mot koselige ting fra Koranen og gode ord fra Lenin, men det ville vært tåpelig av meg.

    Det spiller uansett ikke noen særlig rolle om kristendommen har en snillere lære enn andre, så lenge vi vet at dette ikke har hindret mennesker med kristen bakgrunn i å begå overgrep som sammenlagt overgår det andre grupper har stått bak.

    Dette er neppe fordi vest-europeere er dårligere mennesker enn andre eller at kristendommen er verre enn mange andre trossystemer. Det er ganske enkelt fordi de har hatt mulighet til det, fordi Vest-Europa av ulike årsaker ble mektigst i verden på et tidspunkt som falt sammen med en teknisk utvikling som gjorde det mulig å erobre store deler av den. At de hadde en kristen bakgrunn hindret dem ikke i å utføre de forferdeligste overgrep og folkemord. I mange tilfeller ble også kristendommen i større eller mindre grad brukt til å rettferdiggjøre overgrepene. Det er lett å omgå Jesu snille læresetninger hvis man ønsker det – man kan f.eks. hevde at andre folkegrupper ikke er fullverdige mennesker, og dermed at Jesu ord ikke gjelder dem.

    Til Oddvar skriver Erlandsen at det er et faktum «at den ateistiske forfølgelsen av kristne langt overstiger en hvilken som helst annen forfølgelse opp gjennom tidene». Dette høres ut som et enormt behov for å framstille seg selv og sine som ofre, uten at virkeligheten tilsier at man er mer offer enn andre.

    Hva som er så attraktivt med å være offer, skjønner ikke jeg, men det er åpanbart mange som har dette behovet. Det er bare å følge linkene Erlandsen oppgir i et av sine innlegg. Her ramser man opp små og store eksempler man har funnet på overgrep mot kristne. Det er grusomt, men man kunne lett funnet minst like mange eksempler på overgrep mot andre grupper som er minoriteter i sitt eget land. Hadde jeg vært ivrig nok, kunne jeg nok laget en lang liste over overgrep som er utført mot mennesker som heter Paul.

    Når det gjelder ateister: Stalin, Mao og Pol Pot var uttalte ateister, men de utryddet mennesker stort sett uavhengig av hvilken religion de tilhørte. Er det andre ateister Erlandsen har i tankene som har begått historiens største overgrep mot kristne?

  14. Ja, kristne blir, og har blitt forfulgt. På samme måte som muslimer, jøder, vitenskapsmenn og ateister har blitt forfulgt av bla. kristne.
    At 160000 kristne må dø for sin tro årlig betyr på ingen måte at folk ikke må dø pga. mangel på kristen tro.
    Selvfølgelig står det mye fint om nestekjærlighet og det ene om det andre i bibelen, men du kan ikke nekte for at den har blitt tolket (misstolket) til å rettferdiggjøre flere drap enn noen annen religion. Korstogene, Inkvisisjonen, Misjonering osv.
    Jeg vil ikke påstå at dette betyr at kristendom i seg selv er farlig, det er ingnoransen, hykleriet og arrogansen som kan oppstå rundt den, som er farlig.

  15. Til Paul Engeset;
    Vi kan argumentere her til krampa tar oss – skal derfor prøve å være kortfattet og ikke spinne opp nye ting.

    1. Det er ikke snakko med å gjøre seg til offer – jeg bare påpeker noen statistiske fakta som blir glemt i debatten – også i ditt innlegg. Det er riktig at religiøse minoriteter forfølges overalt, mindre kjent er det at tallet på kristne som er drept for sin tro langt overstiger andre sammenlignbare grupper. Ifølge wikipedia regner man 70 millioner kristne som har blitt drept for sin tro gjennom 2000 år. 45 millioner av disse i det 20. århundre (!).

    2. Før media og myndigheter kjenner omfanget og alvoret, blir det ingen som engasjerer seg. Derfor disse artiklene du henviser til på nettstedene til Norsk Misjon i Øst og Åpne Dører. Vel og merke – Norsk Misjon i Øst jobber mot forfølgelse av alle typer troende, ikke bare kristne.

    3. Jeg forstår at jeg neppe klarer å endre noe på dine forestillinger om kristne som store forfølgere. Og for all del – det er store skampletter som jeg som troende beklager sterkt. Likevel, i debatten er det disse som kommer fram – ikke de store tallene under punkt 1, på tross av – relativt sett – ganske beskjedne tall. Heksebrenningen (som var en statlig greie, men delvis med påtrykk eller passiv deltagelse fra kirken) krevde 40.000 menneskeliv spredt over 200 år. For all del, 40.000 for mye, men likevel. Den spanske inkvisisjonen utstedte 3-5000 dødsdommer (igjen – 3-5000 dødsdommer for mye) (Kilde: Wikianswers.com). Så påstandene over – om at kristen forfølgelse har kostet flere liv enn alle kriger til sammen – er selvsagt nonsens.

    4. Og – selvsagt – er enig i at kristendom (også) har blitt brukt til å legitimere overgrep. Mennesker er mennesker. Men det jeg ønsket å påpeke, var at det er vanskeligere å legitimere overgrep når kilden egentlig er ganske klar. Apartheid ble bibelsk begrunnet, blant annet, rett og slett fordi det var slik man ønsket å tolke det. Og en av grunnene til at apartheid falt, var at kloke hoder korrigerte makthaverne og sa ”deres tolkning av bibelen er ikke riktig”.

    Vanskeligere er det om kilden er ganske tydelig motsatt vei. Marx og Lenin snakket faktisk om å knuse klassefiender, deriblant de kristne. Det står faktisk i islamske skrifter at frafall fra islam skal straffes med døden. Og man finner ikke at Jesus eller de første kristne lærte noe tilslvarende.

    • Det er et viktig poeng at de mest moderne uhyrligheter er satt i scene av onde menn/systemer. Pol-Pot, Stalin, Hitler o.a. var fantastisk onde menn, i likhet med mennene som stod bak heksebrenningene og inkvisisjonen, men vi skal huske at de mest moderne uhyrlighetene er begått ved hjelp av moderne kommunikasjons- og våpenteknologi. I tillegg er det verdt å merke seg at kristne i dag ikke har høyere mål enn å være litt bedre enn slike onde menn! (Ingen av disse kan kalles ateister i ordets egentlige forstand dog, siden Hitler oppgav selv å være katolikk og kristen, Stalin og Pol-Pot så på seg selv som viktigere personer enn Gud, og f.eks. Nord-Korea har en død øverste leder – et dødsokrati(?))

      Og apropos Jesus og de tidlige kristne; det tok ikke lang tid før man fant ut at Jesus’ utsagn i Joh. 15:6; «Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en gren og visner. Og grenene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner.», kunne brukes som rettferdiggjørelse for heksebrenninger og hele inkvisisjonen.

      Det er morsomt at dagens lekmenn innen kristendommen hevder at de forstår den kristne grunntanken bedre enn historiens mest lysende teologer (om teologi kan kalles et fagfelt da …).

      Dersom Kristendommen (og andre religioner) hadde vært verdt noe som helst hadde de utviklet seg videre gjennom århundrene, men det eneste som skjer er at det fjernes mer og mer av det som tidligere var sannheter. Hadde Bibelen vært verdt noe som helst som en kilde til kunnskap og verdensforståelse hadde den inneholdt kapitler om matematikk og historie som fortsatt var gyldige i dag, i stedet fastholdes det at forholdet mellom omkrets og diameter i en sirkel er enten 3:1 eller 4:1 (og ikke 3,14 som andre antikke kulturer hadde kommet frem til på den tiden Bibelen ble skrevet). Hadde Bibelens profetier vært verdt noe som helst hadde den inneholdt passasjer om fly, biler, vaksinasjon, internett og andre viktige oppfinnelser. Den naturlige konsekvensen av alt dette er at vi fjerner også den siste «Sanne Gud» og nøyer oss med det perfekte tallet null for å angi hvor mye menneskene trenger en imaginær venn!

      • Svar til Trond Olav.

        Historien som er skrevet i gammeltestamente, er vel historien om daidens mennesker.

        Men nåtidens mennesker har ikke kommet et hår lenger, med sine grusomme kriger, når vi gjør opp regnskapet i antal drepte, de siste 100 år.

        Jesus anbefalte oss å holde fred med hverandre. Er dette en dårlig anbefaling?

  16. Ole Petter Erlandsen:
    Du er jo leder for en menighet, så jeg antar du er såpass godt kjent med Bibelen at du vet hva Lukas 19:27 sier og hvordan det verset har blitt brukt for å forsvare nettopp dødsstraff for ikke-kristne? Dog stemmer det at dette verset ikke ble "tatt i bruk" som dette før i år 529, i Corpus Juris Civilis

  17. Silbano Garcia i Churches of Christ:
    «Dersom de ikke når fram med irettesettelse, så må de likevel følge bibelen. Den står over norsk lov. Om norske myndigheter straffer dem for å slå barna sine, så mener jeg dette er forfølgelse av kristne»

    http://www.dagbladet.no/2011/06/09/nyheter/vold/innenriks/politi/kriminalitet/16841542/

    Drap og forfølgelse på bakgrunn av religion, uansett hvilken religion, er selvfølgelig forkastelig men det virker som om begrepet «forfølgelse» har mange ulike definisjoner avhengig av hvem man spør…

  18. Noen som har sett nyheter de siste dagene, eller?

    Det desidert farligste i hele verden er en absolutt tro på at man eier sannheten og vil få sin frelse i et eller annet slags liv etter døden. Da er det bra mye lettere å konkludere slik en viss selv-erklært kristenkonservativ har gjort…

    Tro på hva pokker du vil, men ikke prøv å påstå at din tro er den eneste sanne! Institusjonalisert religion er det mest forkastelige som finnes, og har vel uten unntak blitt brukt for å få makt over mennesker.

Legg igjen en kommentar

