Israelske eller saudiarabiske poteter?


 I går havnet jeg i et aldri så lite etisk dilemma. Jeg skulle kjøpe poteter på Rema, og valget sto mellom israelske og saudiarabiske nypoteter. Ikke var det mulig å kamuflere valget mitt bak forskjell i pris heller, idet begge slagene kostet 17.35 pr. kilo.

Skulle jeg kanskje kjøpe en pose israelske poteter?  Israel, en av de få demokratiske stater i sin region, med stor grad av trykkefrihet, talefrihet og trosfrihet, men som altså har gått til aktiv og brutal blokade av et regime som har som uttalt mål å utslette staten Israel. Dette regimet bruker Iran som våpenleverandør og skyter stadig raketter over den israelske grense.

Eller skulle jeg kjøpe saudiarabiske poteter? Saudi-Arabia, som ifølge Amnesty har sikkerhetsstyrker som opererer som dødsskvadroner, som bruker lemlestelse, steining og halshugging som en del av sin straffepleie, som fyller sine fengsler med politiske fanger og som dessuten har dødsstraff for saudiere som ønsker å bli kristne. Et land hvor kvinner ikke får kjøre bil, et land som ikke tar imot politiske flyktninger og  har et stort antall fremmedarbeidere som er bortimot rettsløse.

Skulle jeg høre på Kristin Halvorsen og Bård Vegar Solhjell – begge øvrighetspersoner jeg burde lytte til – burde jeg sannsynligvis kjøpe posen med de saudiarabiske potetene. Min egen samvittighet tenderte til å mene det motsatte. Og som nordmenn flest synes jeg det er ubehagelig å fronte noe som er politisk ukorrekt.

Dermed var jeg midt oppi det gamle dilemmaet – øvrighet eller samvittighet?

For meg ble det imidlertid ganske klart. Det ble pizza.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Advertisements

101 kommentar

  1. Anbefaler deg å kjøpe israelske poteter.

    • for det første så er poteter historien bare tull fordi saudi arabia har ingen poteter å eksportere og de importerer alt
      men noen Normen har ikke peiling hva er Sahara så de tror at poteter kan dyrkes også i Alaska eller Nordpolen.
      2. jeg synes at alle de som støtter okkupasjon (spiller ingen rolle om det er Israel eller USA ) er ikke ekte Normen fordi å støtte okkupasjon og Nazismen betyr bare en ting og det er at hvis Landet ditt blir okkupert så du bare aksepterer det og vill ikke forsvare eller dø for landet ditt samme som de som hjelper amerikanere å spionere sine egne Normen.

  2. Kjøpe israelske, slik at du støtter terrorisme og okkupasjon?

    • Hvilken terrorisme og hvilken okupasjon?

      Eller snakker du om palestinernes terrorisme og Hamas okkupsjon av Gaza?

  3. Det er den firste gangen at jeg hører at saudia arabia produserer poteter!!!!Det er bare ørken, så her lyver du min venn
    Hvis du sammenlignet dadler kunne folk ta det, men poteter????

    • Det var nytt for meg også. Gå på Rema og sjekk før du konkluderer. 17,35 pr. kilo! 🙂

    • Saudi-Arabia er faktisk den 7 største eksportøren av poteter i verden! Så nei, han lyver ikke, det er bare du som ikke aner noen verdens ting!

      • Hvis dere sjekker litt nøyere angående de potetene REMA selger i plastpose så står det ISRAEL på posen og Saudi-Arabia på den trykte plakaten. Her er det REMA som driver misledende «informasjon».

        • Uansett – og som jeg har påpekt før – så er det mest interessante ikke hvor de er produsert, men at Rema synes det er mer stuerent å selge noe med Saudiarabisk flagg enn israelsk. Det sier ikke så lite om det norske gangsynet…..

  4. Bra valg 🙂
    Jeg støtter ikke lovverket i saudiarabia så det er klart, men jeg kan heller ikke se for meg å handle varer fra en nasjon som har blitt undertrykkt mishandlet drept etc under 2 v.k. og som utsetter ett folk i dag for akkuratt det samme om ikke enda verre. Som min støtte til folket i Gaza og West Bank så hadde jeg valgt saudiarabiske poteter eller norske fjelpoteter selv om dem er rå dyre.

    • Som sannsynligvis betyr at noen typer overgrep er greie, men ikke andre?

    • Folka på Gaza og Vestbredden fortjener ikke støtte før de lærer seg å oppføre seg som folk. Årsak -> virkning.

    • Tenker du i det hele tatt?

    • Er du nazist eller no?

    • «og som utsetter ett folk i dag for akkuratt det samme om ikke enda verre»

      Har de bygd slike i Israel? Dette må du fortelle oss mer om.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_concentration_camps

      Er nok mere Nazisme å finne på den andre siden.

      islam and nazi (commom goal)

      Grand Mufti, Haj Muhammed Amin al-Husseini

      «In 1929, major Arab riots were instigated against the Jews of Palestine. They began when al-Husseini falsely accused Jews of defiling and endangering local mosques, including al-Aqsa. The call went out to the Arab masses: «Izbah Al-Yahud!» — «Slaughter the Jews!» After the killing of Jews in Hebron, the Mufti disseminated photographs of slaughtered Jews with the claim that the dead were Arabs killed by Jews.»

      «According to documentation from the Nuremberg and Eichmann trials, the Nazi Germany SS helped finance al-Husseini’s efforts in the 1936-39 revolt in Palestine. Adolf Eichmann actually visited Palestine and met with al-Husseini at that time and subsequently maintained regular contact with him later in Berlin.

      In 1940, al-Husseini requested the Axis powers to acknowledge the Arab right:

      … to settle the question of Jewish elements in Palestine and other Arab countries in accordance with the national and racial interests of the Arabs and along the lines similar to those used to solve the Jewish question in Germany and Italy.
      While in Baghdad, Syria al-Husseini aided the pro-Nazi revolt of 1941. He then spent the rest of World War II as Hitler’s special guest in Berlin, advocating the extermination of Jews in radio broadcasts back to the Middle East and recruiting Balkan Muslims for infamous SS «mountain divisions» that tried to wipe out Jewish communities throughout the region.

      At the Nuremberg Trials, Eichmann’s deputy Dieter Wisliceny (subsequently executed as a war criminal) testified:

      The Mufti was one of the initiators of the systematic extermination of European Jewry and had been a collaborator and adviser of Eichmann and Himmler in the execution of this plan. … He was one of Eichmann’s best friends and had constantly incited him to accelerate the extermination measures. I heard him say, accompanied by Eichmann, he had visited incognito the gas chamber of Auschwitz.
      With the collapse of Nazi Germany in 1945, the Mufti moved to Egypt where he was received as a national hero.»

      Håper det var lærerikt 😉

    • Skjeldent sett et så hjernedødt innlegg.

      Tyskerne laget en industri og tilintetgjorde 6 millioner jøder som knapt gjorde motstand. Sammenligne det med hva israel gjør med palestinerne er rett og slett på grensen til det åndsvake.
      Når vi vet at Hamas som styrer Gaza i tilegg har som mål å utslette staten Israel og utrydde, fordrive jødene som bor der så er det ikke helt unaturlig at Israel ønsker å forsvre seg.

  5. Det gjør jeg også. Så kan «den venstreintellektuelle eliten» kjøpe fra Saudi-Arabia. Har aldri sett maken til latterlig vinkling av en sak fra media. Er vel ingen tvil om hvem de norske meidene «heier» på…

  6. «For Kristin Halvorsen og Bård Vegar Solhjell – begge øvrighetspersoner jeg burde lytte til – burde jeg kjøpe posen med de saudiarabiske potetene.»

    Nei.

    Tror du de vil at du skal kjøpe poteter fra Saudi-Arabia?

    Idéelt sett burde du i denne situasjonen unnlate å kjøpe poteter i det hele tatt og vente til du så noen fra et land du sympatiserer med. Nei vent nå litt… Du gjør jo nettopp det fordi du sympatiserer med Israel 😉

  7. Hvis du har funnet poteter merket saoudia arabia. Da kan du vær sikker at det er poteter Kjøpt i Israel for å bli solgt som arabisk. Jeg kjenner den metoden med de så kalt tunisiske og algirske dadler. Disse dadlene ble produsert i Israel, solgt som tunisisk under ramadan fasten..i Norge også.

    http://kabylia.wordpress.com/

  8. Jeg synes jo du skal se på antall dødsfall hos henoldsvis den israelske og den palestinske siden. For hver israeler som dør, må ti palestinere bøte med livet – være seg Hamas eller ei. Det samsvarer forresten godt med dødstallene på båten:

    Israel vs Palestina: 9-0

    Jeg hadde selvsagt kjøpt de saudiarabiske, og det tror jeg faktisk min prestebestefar hadde gjort også om han fremdeles levde.

    • Vær åpen for at du ville valgt saudiske poteter rett og slett av mangel på informasjon. Hva som skjer i Israel og på Gaza vet vi ganske mye om – takket være en noenlunde fri presse. Hva som skjer i Saudi-Arabia vet vi fint lite om, for der eksisterer verken trykkefrihet, talefrihet, religionsfrihet eller politisk frihet.

      Derfor synes nordmenn det er greit å handle med et land som straffer voldtektsofre med fengsel og pisking, eller som henretter mennesker som forlater islam eller som blir funnet skyldig i blasfemi, eller at de har et stort antall rettsløse fremmedarbeidere som er utsatt for utbytting og vold, eller at de straffer mennesker å presse ut øyne eller med amputasjon av hender og føtter.

      Og pizza er selvsagt fortsatt et alternativ 😉

      • Sånn sett har du et godt poeng. Men jeg er kraftig lei av den demonisering som foregår ovenfor muslimer verden over. Nå påstår Benjamin Netanyahu at blokdane er nødvendig fordi Iran ikke må få seg en tilkommelig havn. Han forsøker å lage dette til en sak som handler om verdens jødehatende muslimer og de stakkers jødene. (Han representerer slettens ikke alle jøder, for det er mange av dem som er uenige med hans politikk.) Selvsagt støtter jeg ikke lovverk som er inhumant, og selvsagt er det mange muslimske stater som burde skjerpe seg når det kommer til kvinnepolitikk og ytringsfrihet. Samtidig skal en vokte seg vel for å ikke se bjelken i eget øye.

        Det er ingen stater som dreper flere i verden enn USA og Israel, og hvis en ser på eksempelvis Gaza eller Guantanamo, så er det rimelig lett for ihvertfall meg å så en flau smak i munnen. Ettersom min venn Erling Folvord var med på den ene hjelpebåten (han måtte gå av på Kypros), så har kanskje den siste ukens hendelser gått inn på meg mer enn på andre. Det er derfor med glede jeg ser at både et jødisk hjelpeskip på vei, og at Kirkens Nødhjelp setter foten ned.

        http://annakathrine.wordpress.com/2010/06/05/selv-kirkens-n%C3%B8dhjelp-setter-foten-ned/

        Jepp, Grandiosa er fremdeles et alternativ. ; )

        • Jeg sliter fortsatt med å skjønne hva du snakker om når du hevder at «det er ingen stater som dreper flere i verden enn USA og Israel», og holder fortsatt muligheten åpen for at du resonnerer som du gjør av mangel på informasjon. Hva USA har på sin kappe når det gjelder drap er kanskje ikke så lett å estimere, og svært avhengig av hvor mye «skyld» vi gir dem når det gjelder f.eks. Afghanistan.

          Men Israel? Javisst, Gaza-krigen tok mellom 1100 og 1400 liv (11-1400 for mye) og Hizbollah-krigen i 2006 et par tusen. Siden 1948 har kriger mellom Israel og nabostatene kostet 35.000-50.000 arabere livet (samt minst 16.000 israelere). Mern konkurransen om å være verst er nok hardere enn som så, for eksempel:

          • Burma, hvor militsiaen drepte 7000 av sine egne under oppstanden i 2007, og som tilsammen har kostet 70.000 mennesker livet
          • Nord-Korea, som holder 200.000 mennesker innesperret og med et ukjent antall drepte. Bare i Camp 22 regner man med tusener døde årlig.
          • Konflikten i Indonesia (Vest Papua), som har tatt mellom 75.000 og 100.000 menneskeliv
          • Kina, som trolig henretter rundt 8.000 mennesker årlig (uoffisielle tall)
          • Darfur-krigen, som siden 2003 har tatt 300.000 menneskeliv. Eller, om du også utvider til hele krigen i Sør-Sudan: 1,9 millioner drepte.
          • Saddam Husseins styre, som tok livet av 800.000 til 1 million av egne innbyggere, i tillegg til 1-1,5 millioner drepte i krigen han startet mot Iran.

          Og slik kunne vi fortsette. Trekker vil litt lengre linjer, så stiller for eksempel Kina under Mao (70.000.000 drepte, eller 5000 pr. dag i Maos regjeringstid) og Sovjet-unionen (inntil 40 mill. dødsofre utenom krigen) helt klart i en helt egen divisjon.

          Håper pizzaen smaker 😀

          • Hel riktig og helt enig men dessverre de fleste leser bare
            overskrifter på den leiemedia som vi har her i Landet som bare er flink til å skape hat og problemer for minoriteter .
            det er ingen som husker lenger at 70.000.000 blei drept p.g.a første og andre verdens krig.håper bare at barna
            blir opplært på skolen at det er Ben ladin som var årsaken !!!!

      • det er et fint metode som brukes i saudi arabia for folk som fritzl josef, lommemannen og mange andre som øddlegger livet for mange mennesker.

        hva slags straff vil du ha dersom en voldtar dattera di?

        fengsel som likner på hottel?

        • Problemet er vel at Saudi-Arabia bruker slike metoder overfor folk de ikke liker. Som opposisjonelle og saudiere som velger å bli kristne.

        • det er jo dessverre slik at den som er voldtatt blir straffa, ikkje den som voldtar – fordi dama ikkje lenger er jomfru/har begått ekteskapsbrudd – og det kan ikkje tålas…

    • «For hver israeler som dør, må ti palestinere bøte med livet – være seg Hamas eller ei.»

      Vi kjøper ikke lengre denne propagandaen.

      Israelerne er flinke til å beskytte seg.
      Araberne vil ha dødsfall i propaganda øyemed.

    • Kremt….
      Det var vel strengt tatt tyrkere som ble drept på konvoien, ikke palestinere.

      Men hvis vi kaller dem arabere så er det jo greit.

  9. Jeg fant nettopp israelske poteter hos Kiwi, og fylte opp posen mer enn jeg ellers ville ha gjort… Denne hendelsen utenfor Gaza har gjort meg opprørt og skuffet. Israel MÅ kontrollere det som kommer inn til Gaza. Det er til det beste for begge parter. Hvis «nødhjelp» fritt blir levert til Gaza vil snart nye raketter regne ned over Israel, og Israel må svare med en ny interversjon – som igjen vil føre til større lidelser for begge parter. Så enkelt er det. Nødhjelp kan leveres over land slik Israel tilbyr. Men DET er ikke så spennende, for det setter jo ikke Israel i et dårlig lys!!! Verden vil bedras og flertallet i Norge er i så måte «best i klassen»

    • Tror du har et veldig godt poeng… Jo mindre våpen Hamas og gjengen har tilgang til jo mindre konflikt blir det. Det folk ikke klarer å fatte er at Israel i grunn ikke har noen interesse av å krige med Gaza utenom å beskytte seg selv. Men siden en samlet muslimsk verden anser Israel som en verkebyll blir det aldri fred. Fred i Midtøsten er som å tro på julenissen…

  10. Du som oplevde det etiske dilemmaet med hvilke poteter du skulle velge av saudi-arabiske og israelske. Jeg ble rystet over at du valgte feighet fremfor å følge din samvittighet. Israel som er det eneste demokratiet i Midt Østen, og som står for de samme menneskerettighetene der kvinnene har samme retigheter som menn. Men Israel blir i disse dager utsatt for et enormt hat fra hele verden,er det ingen som tørr å si i fra eller å se at Israel har rett til å forsvare seg. Hvordan kan en såkaldt «fredskonvoi» ha aktivister som går til angrep på irsaelske soldater med jernstenger når de bare ville undersøke lasten, men som disse «fredelige aktivistene» ikke ville innrette seg etter. Er det ingen som ser den israelske siden av dette? Aktivistene har opptrådt fientlig overfor Israel og støtter Hamas regime som har et mål- å utslette Israel- Hvilket land i verden ville ikke vært litt på vakt overfor slike fiender? Jeg synes det er helt uforståelig at ikke Israel får litt forståelse for sitt sikkerhetsbehov når deres nærmeste naboer ikke engang vil anerkjenne staten deres Israel.

    • Kanskje han ganske enkelt fant ut at han liker pizza bedre enn poteter der han stod og funderte. Av og til trenger man ikke lete lengre enn til sin egen navle.

  11. Israel/Palestina – en stat

    Historieforfalskning er en gammel og utbredt disiplin. Det er ikke uten videre gitt at Israels propagandistiske bruk av en mildt sagt skjev historieformidling er spesielt oppsiktsvekkende eller særlig intelligent, men den er uten tvil temmelig adstadig. Og den ser ut til å fungere overfor svake hoder. Bruk av terror for å fremme politiske mål, startet israelere med allerede før staten var en realitet. I utgangspunktet rettet terroren seg mot britiske statsborgere, bosatt i Palestina, og mot arabere, da først og fremst mot palestinere. En av de mest kjente israelske terroristene, den israelske statsministeren Menachem Begin, fikk senere Nobels fredspris. Massakrene i 1982 på ubevæpnede sivile, først og fremst kvinner og barn, i de palestinske flyktningeleirene Sabra og Shatila ble ledet av Ariel Sharon, som senere ble israelsk statsminister. Riktignok fikk han aldri noen fredspris. For egen del er det å si at massakren i 1982 var den siste ugjerningen fra Israels side som sjokkerte meg. Alt den israelske statsteorren har stått for siden, har jeg bare opplevd som mer av det samme. Hendelsene har vært sjokkerende i seg selv, men som handlinger utført av staten Israel har de ikke vært oppsiktsvekkende. De har vært typiske.

    Tukling med historisk kronologi er viktig i israelsk propaganda. Alt Israel foretar seg skal regnes som gjengjeldelse for utholdt lidelse. Når enkle raketter blir skutt opp fra palestinsk område, som en reaksjon på massive militære operasjoner fra Israels side, gjøres disse rakettoppskytningene til selve årsaken til den israelske volden. Det samme enkle propagandaknepet har Israels propagandaapparat brukt i forbindelse med sin nylige piratvirksomhet i Middelhavet. Båter i internasjonalt farvann ble angrepet av israelske militære terrorister. Soldatene begynte å skyte fra helikopterne og i det de ble firt ned på dekk. På dekk ble de angrepet av desperate sivile som bare hadde plaststoler og stenger i lettmetall å forsvare seg med. I følge den israelske propagandaen begynte fortellingen først etter at de israelske terroristene hadde satt sine jernbeslåtte støvler på båtenes dekk.

    Det kan virke påfallende at alle de drepte er tyrkere. Man må lure på hvordan soldatene, i det kaoset som oppsto, klarte systematisk å plukke ut ofre etter etnisitet. Det er nærliggende å anta at den israelske terroristorganisasjonen Mossad hadde sine infiltratører og provokatører plassert på båtene, med blant annet det for øye å hjelpe soldatene med å plukke ut sine ofre. Obduksjonene viser at flere av ofrene ble regelrett henrettet fra kloss hold. I tråd med de målrettede henrettelsene, uttaler Israels ambassadør i Norge at de ”takker Gud for at ingen nordmenn ble skadd” og at ambasaden forsikret seg om at ”nordmenn ble godt behandlet i fengslet”. De fengslede rapporterte, i tråd med dette, at fangene ble behandlet ut fra sin etnisitet. Folk som ble oppfattet som arabere, fikk den tøffeste behandlingen.

    Israels ”venner” bruker den israelske etterretningens filmer av sjørøveriet for det de måtte være verdt. Og det er ikke stort. Som dokumentasjon har filmene liten eller ingen verdi. De er behørig redigert og manipulert for å dempe inntrykket av israelernes groteske handlinger. Symptomatisk sørget israelerne også for å fjerne alle muligheter for fredsaktivistene til å formidle sine egne filmer og inntrykk. Sannheten er farlig for det israelske regimet.

    NATO-landet Tyrkia har opplevd et militært angrep, med dødelig utfall, på noen av sine borgere. Dette er Tyrkias 11. september. Da USA ble angrepet, slo NATO-solidariteten inn. Andre NATO-land sluttet opp om den folkerettsstridige krigen mot Irak, et land som ikke hadde noe med angrepet å gjøre, og mot Afghanistan, der noen av bakmennene hadde tilhold. USAs regjering har tilkjennegitt at de på sin side ikke vil foreta seg noe som resultat av Israels nylige angrep på andre NATO-lands borgere.

    NATO-solidariteten kan ikke være ensidig. USAs manglende solidaritet bør få følger. Soldater fra europeiske NATO-land bør trekkes ut av Afghanistan og brukes til forsvar av europeiske båter i Middelhavet. Likeledes bør en del av de militære fartøyene som driver eskortertetjeneste utenfor kysten av Somalia, omdirigeres til Middelhavet for å beskytte båter der mot israelske pirater, på samme måte som de nå beskytter båter utenfor Somalias kyst mot somaliske pirater. De somaliske piratene har vist at de tar større hensyn til sine fangers liv og helse enn det de israelske piratene gjør. Situasjonen i Middelhavet er mer prekær enn situasjonen i Aden bukta og Det indiske hav.

    Israel blir ofte omtalt som Midtøstens eneste demokrati. Det er to grunnleggende forhold et regime må innfri for å kunne regnes som et demokrati. For det første skal flertallet bestemme. Dette kravet innfrir Israel. Riktignok er flertallet kunstig frembrakt ved systematisk forfølgelse og diskriminering av den arabiske delen av befolkningen, med det resultatet at store deler av den har flyktet. For det andre skal flertallet ivareta mindretallets interesser. Dette andre punktet synder Israel grovt mot. Det betyr at Israel ikke er et demokrati, men et flertallsdiktatur. Libanon var tidligere et godt fungerende demokrati. Dette demokratiet har blitt systematisk undergravd, for ikke å si henrettet, av Israel og Syria. Dels som følge av et samarbeid mellom de to landene, dels som følge av de to landenes konkurranse om kontroll over Libanon.

    Tostatsløsningen har for lengst spilt fallit. På slutten av 1900-tallet startet USA og Israel et systematisk arbeid for å undergrave Fatahs innflytelse i den palestinske befolkningen. De to landene støttet opp om arbeidet til flere palestinske, religiøse organisasjoner. Organisasjoner som fikk penger til å drive veldedighetsarbeid blant palestinerne og ved det å vinne popularitet og oppslutning. De kunne tilby tjenester som det korrupte Fatah ikke klarte å drive. Ut av disse religiøse organisasjonene vokste blant annet Hamas. Resultatet ser vi i dag. Det sekulære Fatah er betydelig svekket. Hamas har fått makt på Fatahs bekostning. Israel og USA har oppnådd det de ville, men er likevel ikke fornøyd med resultatet. Resultatet er at situasjonen har blitt enda mer kaotisk. Den ligner mest på en umulig trestatsløsning: Israel, Vestbredden og Gaza.

    Under Sovjetunionens okkupasjon av Afghanistan samarbeidet Saud-Arabia, Pakistan og USA om å bygge opp islamistiske motstandsbevegelser i grenseområdet mellom Pakistan og Afghanistan. På kort sikt var resultatet vellykket. Grupper som Taliban og Al-Qaida, utstyrt med moderne våpen, viste seg å bli en formidabel motstander for russerne. I dag er slike islamistiske grupper lite populære i Vesten. Det gjelder også Hamas.

    Den eneste farbare veien ut av uføret i Midtøsten ser ut til å være en enstatsløsning. De tre områdene, Israel, Vestbredden og Gaza, bør forenes til ett område, ett land av to nasjoner. Alle borgere av landet må få de samme fullverdige borgerrettigheter og behandles med den samme respekten. I en overgangsperiode bør FN ha en overordnet rolle i området. Ytringsfriheten bør begrenses noe ved at ytringer som er egnet til å spre hat og splid, bør forbys. Eksempler på ytringer som bør forbys er slike som oppfordrer til vold eller drap. Utvisning fra området kan være en egnet reaksjonsform når et slikt ytringsforbud blir brutt med forsett.

    I dag blir Israels ”venner”, forståelig nok, sjokkert når arabere roper ”Drep jødene!” Når isralere roper ”Drep araberne!” lar de seg ikke sjokkere. Kan det ha sammenheng med at Israels ”venner” også er rasister? At de, i likhet med det israelske regimet, mener at et menneskelivs verdi er avhengig av etnisitet og religiøs tilhørighet?

    Valget står mellom fred i ett land eller krig mellom to-tre land. Det burde være et enkelt valg. Måtte muslimer, jøder, kristne og alle andre, som finner det attraktivt å bo i et område med en særs vanskelig forhistorie, få leve i fred med hverandre i samme land.

    • Bra og gjennomtenk innlegg med mange gode poenger.

      Det er viktig at folk flest som skal mene noe om dette tar stilling til om Israel er et virkelig demokrati og setter seg inn i historien om hvordan de har fordrevet palestinere gjennom systematisk etnisk rensning.

      Det de fleste også synes å ikke være klar over er at det er mange kritikere av israel med jødisk bakgrunn som har bodd i Israel i flere generasjoner og vært øyenvitne til egne landsmennns forbrytelser. Vi bør virkelig lytte til dem også!

      Det skal ikke mye intelligens til å forstå at kollektiv utsulting og bombing av et samfunn tilbake til steinalderen ikke vil øke deres interesse for demokrati. Dette vet Israel – men det kan synes som at de egentlig ikke er interessert i å få bukt med problemet, de gir seg ikke før palestinere er utryddet og eller fordrevet til områder uten vann og ressurser.

      Vil gjerne trekke linjer til tyskland etter første verdenskrig, det er et godt eksempel på hva fattigdom og undertrykkelse kan føre til.

      Har forøvrig snakket med pro-israelske unge backpackere og det var stolte av sitt lands gode strategier for å tilegne seg områder med vann og jordbruk, kontrollere all infrastruktur og mente at det å systematisk drepe 6 palestinere for hvert Israelsk liv var en selvfølge fordi de fikk mange flere barn. I tillegg så er uttalelser om at palstinere er dyr og trangen til å presse sin kultur, mat og normer nedover ørene på andre backpackere irriterende. I det hele tatt, stemingen var sjokkerende tatt i betraktning av at man tar for gitt at høyere utdannede «vestlige» ungdommer i allefall har et snev av refleksjon.

      Etter min mening ut i fra det jeg har lest og diskutert med Israelska borgere er det LANGT fra det siviliserte landet vi liker å tro.

      Jeg hadde gått for ostesmørbrød!

      • «fordrevet palestinere gjennom systematisk etnisk rensning.»

        det bor ikke palestinere i israel. Det bor Israelske arabere i Israel.

        Les UN res. 181 så ser du at det var lakt opp til arabere skulle utav den jødiske staten og jøder ut av den påtenkte arabiske staten.

        For ordens skyld UN foreslo aldri en palestinsk stat, ganske enkelt fordi mandatet palestina var den palestinske staten med innbyggernavn palestiner, og det skulle avvikles senest 1. august 1948
        Og erstattes av to etniske stater.

    • @Harald Fleischer

      Ute med historie forfalskninge din igjen.

      Detteinnlegget er plukket fra hverandre tidliger og du fortsetter og spre det.

    • «Israel/Palestina – en stat»

      Noen paletinsk stat eksisterer ikke og har aldri eksistert.

      Dagens illusjon av palestina må ikke forveksles med det avviklete mandatet Palestina(1922 – 1948)

      «I utgangspunktet rettet terroren seg mot britiske statsborgere, bosatt i Palestina, og mot arabere, da først og fremst mot palestinere.»

      Jødene var også palestinere.

      «En av de mest kjente israelske terroristene, den israelske statsministeren Menachem Begin, fikk senere Nobels fredspris.»

      Hvis han opererte før 14. mai 1948 var han en palestinsk terrorist 😉 Men jeg tviler på at han var terrorist.

      «Massakrene i 1982 på ubevæpnede sivile, først og fremst kvinner og barn, i de palestinske flyktningeleirene Sabra og Shatila ble ledet av Ariel Sharon,»

      Dette ble utført av falangistene som svar på en massakre utført av PLO.

      » Obduksjonene viser at flere av ofrene ble regelrett henrettet fra kloss hold.»

      Obduksjonene bekrefter at de israelske soldatene handlet i nødverge.

      Dette rbare noen av historie forfalskningene til Harald F.

      «Historieforfalskning er en gammel og utbredt disiplin.»

      Som du Harald Fleischer er ganske flink i.

  12. Hvis du var så i tvil kunne du jo kjøpe halvparten av hver. Hva er egentlig problemet?

  13. @Harald jeg skulle gjærne sett hvilke (gode) linker du som du kan støtte opp innlegget ditt med. Siden akkurat nå ser det bare ut som «Palestine har alltid vært et eget land» propaganda sprøyt.

  14. ICA her i Ålesund solgte poteter i løs vekt fra Israel. Vi spurte etter alternativer, men fikk til svar at alle poteter de selger kommer fra Israel. Dagen etter, var de samme potetene merket «Saudi Arabia». Vi gjorde ledelsen oppmerksom på dette, og fikk da høre at ordre om «feilmerking» var gitt fra høyt hold innen ICA-kjeden….
    Det finnes for øvrig ikke poteter fra andre land enn Israel i noen butikker her i byen.

    • Nok en gang – det mest interessante her er altså at ICA (og nordmenn flest) synes det er mer renhårig å kjøpe poteter fra Saudi-Arabia (som ifølge Amnesty har sikkerhetsstyrker som opererer som dødsskvadroner, som bruker lemlestelse, steining og halshugging…..osv osv) enn poteter fra Israel.

  15. Ikke kjøp noen av delene.

  16. Er ikke du kristen?
    Hvis du kaller deg kristen så husk dette..

    Den som velsigner Israel – skal selv bli velsignet, og den som forbanner Israel skal selv bli forbannet. Dette er alvorlige ord fra Bibelen.

    Hold deg til pizza og fordøm Israel :O)
    Men kall deg ikke kristen..

    • 1. Jeg tror du skal slite med å finne et eksempel her på at jeg fordømmer Israel.
      2. Dersom det å kritisere er det samme som å fordømme, så sliter selv Jesus. Jesus kalte landets konge for en rev, og skjelte ut landets religiøse og politiske ledere for at de var opptatt av egne interesser istedenfor rettferdighet.
      3. En kristen er en som bekjenner seg til Kristus og følger ham.

    • Kenneth:

      Hva får deg til å tro at det å være kritisk til Israels politikk er å fordømme Israel?

      Hvordan vet du at styresmaktene og styressettet i Israel i dag representerer det som ikke skal fordømmes?

      Hvorfor skulle Jesus plutselig tillate utsultning av og bombing av sivile og barn?

    • Tja, jeg ville heller ha vist til lignelsen om pundene fra Lukas-evangeliet. Bare spis pizza du 🙂

  17. bare beviser hvor hjernevaska du er.. ..og hvor alvorlig man kan ta denne bloggen

    • Dine og mine meninger om et land påvirker ikke hvorhvidt det er et demokrati eller ikke. Israel er et demokrati med frie valg og allmenn stemmerett, selv for landets arabiske borgere. Saudi-Arabia styres av kongefamilien og er pr. definisjon et diktatur. Så enkelt er det faktisk. 😉

  18. haha, nei så tåpelig..
    Hadde kjøpt de som så mest innbydende ut jeg, uten og engang bry meg om hvor de er ifra…. enkelt og greit. Tror ikke mitt valg av poteter har noe utfall på hva som skjer der nede.
    Folk er så dumme og naive. Jeg ler.

  19. Kjøp israelsk! Ikke støtt opp muslimske land som fører sharia lover og diskriminerer.

  20. Som det er blitt nevnt, «saudi-arabiske! poteter er israelske. Ja, det går ann å dyrke poteter i Saudi-Arabia, men det er på ingen måte disse som finnes i norske butikker.
    Israels fengsler, lik Saudia-Arabias er også fylt med politiske fanger, de har et apartheidsystem, og hvordan kalle det for et demokrati om arabernes stemmer aldri blir kjempet for, ikke inkluderer dem og ja, man skal virkelig ikke se bort ifra at noen av disse stemmene «forsvinner». Det holdes rettsaker daglig der IDF-soldater anklages for en god del ting, det meste passer inn med begrepet brutalitet. Hebron på Vestbredden er et perfekt eksempel på hvordan IDF-soldater sammen med israelske bosettere driver med terror. Området hvor bosetterne har slått seg ned, ved gamlebyen er blitt helt tomt. Palestinerne har totalt forlatt det grunnet gusomhetene. Israel sørger ikke for noen form for sanksjoner eller noe forebyggende mot den palestinske befolknningen. Det er ikke uten grunn til at internasjonale aktivister reiser ned for å følge palestinske barn til skolen og passe på bønder som dyrker jorden. Dette betyr ikke at du skal boikotte landet, det er vel opptil deg om du mener boikott har sin virkning, men valget mellom israelske eller saudi-arabiske (selv de ekte saudi-arabiske) poteter? Neither. Begge er stater som er grufulle og burde ikke støttes. Kjøp norske istedenfor.

    • Fortsatt synes jeg at det mest interessante er at norske butikker øker salgbarheten av israelske poteter ved å kalle dem saudi-arabiske. Det sier litt om aktsomhetsnivået i norsk debatt.

      Selvsagt gjør Israel kritikkverdige ting som må holdes ansvarlige for. Men sammenlignet med andre land i regionen kommer de faktisk ganske bra ut. Israel er for eksempel et demokrati. Det er det et fåtall av landene i regionen som er. De har trosfrihet – noe som også er en sjeldenhet i landene rundt. Landet har politiske fanger, javisst, men har i det minste et regelverk rundt det (administrativ forvaring i inntil seks måneder, for eksempel). I andre land i regionen forsvinner folk, rett og slett (mellom 10 og 20.000 mennesker har for eksempel forsvunnet i Syria siste tredve år). Og sånn kunne vi fortsette…..

      • Veel, dette bygger opp til diskusjon med kvantitet, det skal jeg spare meg selv for.

        Hva angår økende salg fordi importøren merkes som Saudi-Arabia og ikke Israel; Det ligger kanskje i at en del av Norges arabiske befolkning f. eks mye heller kjøper poteter fra Saudi-Arabia enn Israel, trenger vel ikke forklaring? Det i seg selv er vel nok til å gi utslag. Ellers, det har ikke vært like mye fokus på boikott av Saudi-Arabia som av Israel. Ganske sikkert er det hovedfokuset som har en sterkere innflytelse på hvordan vi blant annet handler i butikken. Ved å si at et produkt er fra et land man sjelden hører snakk om boikott istedenfor Israel vil det være mer sannsynlig at man kjøper det gitte produktet. Om det derimot også var fokus på boikott av Saudi-Arabia ville folk kanskje begynt å veie det ene med det andre, men slik er det ikke idag og man går for det som selger.

  21. JEG LER MEG I HJEL AV DIN OVER SKRIFT:)
    Jeg vet hva problemet ditt er .Det er » poteter» som du har problemet med å svelge ikke politikk:)

    Her er en sunne matvare du bør vurdere som alternativ:
    – ris fra nord korea.
    – mais fra cuba.
    -bambuskudd fra burma.

    • OK. De begynner jo mistenkelig likt, de to ordene 🙂

      • lite forskjell om du boikotter saudiarabisk poteter. Disse landene er begge på samme lag i midtøsten. Saudiarabia lar Isreal fly over sitt land i øvning på en eventuelt angrep på Iran 🙂 Tror de begge potetene smaker det samme.

  22. Je je lenge leve arabervenner, 72 jumfruer og idiotien.
    Israelske potetene er gode og det samme gjelder den israelske vinen Yarden som nå kan kjøpes i vinmonopolet, desverre bare hvitvin. Til vinelskere:
    prøv også vinen Gamla, som markedsføres under «øvrige land», men er ekte Israelsk vare.
    Fra systembolaget kan man bestille Yarde mount Hermon som koster 108 SEK ( 3-4 dages leveringstid, løp og kjøp!!!

  23. En av de få gangene jeg kan si at en utadvent religiøs gir mest mening i en blogg =)

    Det å sammenligne Israel med noen i versting listen som Saudi Arabia, Nord Korea, Somalia, Sudan eller Afghanistan er helt latterlig. Finner du deg i denne gruppen anbefaler jeg deg å lese litt om konfliktområdene nevnt over.

    Er du i gruppen som tror Israel er et av de verste landene i verden kommer du fra et så lite opplyst ståsted at det er meningsløst å diskutere med deg. Undersøk landene rundt Israel og i Afrika, da finner du en stor andel av ondskap.

    Men selvfølgelig det er lettere å klage på Israel enn Somalia. I Somalia finner du ingen som bryr seg om hva du mener.

    Enkelte ganger lurer jeg på om venstresiden i Norge har rett og slett gitt opp å hjelpe de verste landene og føler at Palestina kampen ikke er 100% tapt enda.

    Før jeg blir brutalt slått ned som en israel sympatisør med onde ord og dumme meninger; jeg synes synd på sivilbefolkningen i Palestina. De befinner seg i en ond sirkel det er vanskelig å komme seg ut av.

    • Ubetinget enig – det er synd på sivilbefolkningen i Gaza. Samtidig griper jeg meg i å tenke at det får være måte på å velge seg dårlige ledere. Å velge seg et lederskap som har som fremste mål å utradere naboen – som er mye større og sterkere – slår dessverre bare tiblake på dem selv.

      • Haha… ja du har et poeng! Leste forresten at siste halvannet år har israel gitt nødhjelp tilsvarende 1 tonn per innbygger på Gaza..! Lenge leve «fredsaktivistene» :p

    • Venstresiden har feilet totalt i sin primære oppgave: å styrke fagbevegelsen og se til at arbeiderne får sin rettferdige del av økonomien. Siden de internasjonale handelsavtalene har vært inngått har stadig mer av produksjonskapasiteten flyktet til det Fjerne Østen hvor de ikke har tradisjoner som arbeiderrett og demokrati. Dette har kapitalistene utnyttet, og venstresiden har ikke vært i stand til å motstå angrepet på vestens levestandard som det tok 100 års kamp til å opprette. Arbeidsløsheten i Europa og Amerika er et direkte resultat av alt er billigere når det er laget i Kina. De internasjonale avtalene har trukket sosialistenes tenner, og nå må vestens arbeidere kjempe for sine jobber. Det fortelles om stålmagnaten Dale Carnegie at han delte arbeiderne i teams som måtte konkurrere mot hverandre om hvem som kunne produsere mer stål. Alle i teamet som tapte fikk sparken fra jobben. Dette var fortiden, men er også nåtiden for vestens arbeidere.

      Nå som venstresiden har tapt den økonomiske krigen har det vendt seg mot de sosiale aspektene av kapitalismen. Dette forklarer sosialistenes forsvar av «likeverdige kulturer» og økt muslimsk innvandring. De tror at kapitalistenes makt kan bli svekket ved å innføre et destabiliserende element. Foredraget til hovedkassereren av SOS Rasisme, Larsen tror jeg han heter, beskriver et eksempel på denne fremgangsmåten. (Foredraget var omtalt i pressen.) SOS Rasisme, som er omtalt som «honning,» er på aktivt søk etter «svart ungdom som er forbanna.»

      Som hevn for å ha tapt den økonomiske krigen har venstresiden erklært krig mot Israel i dets rolle som bufferstat mot Islam. Sosialistenes mål er å se Israel tape og dermed svekke vestens sivilisasjon og kultur, og de har funnet villige allierte i fanatiske muslimer som bruker vold til å spre frykt i Europa. Jeg husker tiden da sosialistene holdt nesa når ordet religion kom opp, men nå er de på siden av «de undertrykte muslimene,» og mot jødene og spesielt Israel.

      Dette er grunnen til at venstresiden hyler og skriker når Israel skyter 9 aggressive blokadebrytere, men er stille som mus overfor de 2000 som er blitt massakrert av andre muslimer i Kirgizstan.

    • «sivilbefolkningen i Palestina»

      Hvlket palestina tenker du på her?

      begrepet «Palestina». Dette kan bety vidt forskjellige ting avhengig av hvem du spør. For en typisk norsk palestinavenn vil «Palestina» vanligvis være et annet ord for «det området som FN foreslo til araberne i 1947». For en typisk muslim i den arabiske verden vil «Palestina» derimot bety hele det opprinnelige mandatområdet, altså inkludert dagens Israel og Jordan.

  24. Israelske kalkunprodukter og avokadoer er også førsteklasses og å anbefale. I tillegg lager Osem-bedriften svært gode pastaprodukter, og de kan finnes verden over (unntatt i araberlandene, naturligvis.) Hvis du noensinne besøker Israel må du smake St. Petersfisken som kommer fra Genesaret-innsjøen. Det er en fortreffelig fisk og serveres i mange restauranter i Haifa og området men jeg tror ikke det eksporteres, dessverre.

    Det eneste jeg kjøper som kommer fra araberlandene er bensin til bilen min, og hadde jeg hatt alternativer så hadde jeg nok ikke kjøpt araberbensin heller. Jeg lengter etter dagen da vi ikke trenger olje for energi. Da kan araberne drikke oljen hvis de vil, og vi kan bli uavhengige av de feite oljesjeikene.

  25. Ikke støtt noen av de landene der.

    Kjøp norsk!

  26. For to-tre år siden var butikkene fulle av poteter fra Kypros – super kvalitet og politisk korrekt. Hva skjedde siden de ble borte fra butikkhyllene? Og hva er feil med poteter fra Toten, siden det heller ikke er å få kjøpt lenger? Går alt til produksjon av potetgull og brennevin? Jeg kjøper iallfall ikke israelske poteter, da spiser jeg heller franske til 49,-/kg. Eller pizza! 🙂

  27. Jeg blir så glad når jeg ser at det ihvertfall er NOEN som kan litt om dette emnet. Jeg trodde, helt ærlig, at alle i Norge var stokk-dumme og inkompetente på dette området. Selv kan jeg ikke all verden, men jeg blir glad for engasjementet.
    Rema, her hvor jeg bor, skulle for en stund siden boikotte Israelske varer. Da gikk jeg til sjefen og spurte: «Driver du butikk, eller politikk? For hvis du driver politikk, så går jeg herfra og kommer aldri igjen! Jeg har en relativt stor bekjentskapskrets, og jeg skal gjøre mitt ytterste for at ingen av de kommer og handler her igjen!» Det er idag en flott butikk, fullstendig blottet for politikk.
    I November skal jeg til Jerusalem og spille konsert. 🙂

  28. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for å kjøpe Israelsk. Det var ikke Israelerne som var brutale på skipet. Bare se på velkomstkomitèen som stod klar til å ta imot soldatene. Hadde de hatt ordre om å skyte hadde de skutt fra første stund, men her ble de angrepet.

    VG-siden som du har linket til har et flott bilde av et par som forbereder en varm velkomst.

  29. Jeg må si meg enig med kristenmanssblogg. er selv sjokkert over hvor vridd media bilde er, når folk faktisk tror det er bedre å støtte saudi arabia. er det mulig.. det er enda noen som ikke forsto at du ikke tok noe parti, men understreket det faktum at alternativet til israelsk import er fra ett værre land.

  30. hadde valgt norske poteter eller pizza. Ingen av disse landene fortjener så mye oppmerksomhet som de får. Det finnes så mange andre land i f.eks. afrika som det burde rettet mer lys mot. Istedet så velger media å dekke to land som mer eller mindre elsker krig. Arabere vil aldri være fornøyd sånn er det bare, og israelere kommer aldri til å gi fra seg israel! Men tenk sånn, hadde ikke israel eksistert så hadde det ikke vært mulig for andre nasjoner å reise dit.

  31. Kjøp israelskt.

  32. Om du tror på å velsigne Israel så er jo valget enkelt ettersom du ikke står ansvarlig for den eventuelle urett som de begår selv om du kjøper potetene deres!? eller ? Jeg kjøper ihvertfall Israelske både poteter og annet om jeg kommer over det. Guds fred til alle. Jesus elsker deg og deg og deg og til og med meg Halleluja Gud er god Ta imot Ham og du tar imot sannhetens og allmaktens og kjærlighetens Gud

  33. La nu krig være krig, og drit i å kast bensin på bålet med, meningsløs babbel om kæm som kom først…

    Israel er som den store tilbakestående fyren på skolen, som lar små folk mobbe han. Men en dag var det nokk og han tok tak i en og satt sæ på han, inntill han overga sæ totalt.

    Det er en leksjon i det hær, Israel er kanskje dumme og bruker i overkant maktbruk.
    Men de jævla små folkan (les: arabera rundt Israel) Kan for faen slutte med og terge på sæ en større fiende.

    Støtte ingen i krig, men FFS gi nu faen og bare overgi dokker, ka media få konsentrere sæ om viktigere ting, som f.exp. Kæm som vinn paradise hotell og om han var en verdig vinner:>

  34. > Kristin Halvorsen og Bård Vegar Solhjell –
    > begge øvrighetspersoner jeg burde lytte til

    Slik personer skal en ikke lytte til, jeg kjøper poter
    og andre varer jeg finner fra Israel.
    Kavliteten er god og prisen ok. At venstrevridde
    rumpeslikkeree av Hamas, muslimer o.l i midtøsten
    blir sure er bare en bonus. HeHe det øker appetitten.

    Israel er ikke hovedproblemet i midtøsten.

    Det skulle vært intressant med ett besøk i Gaza,
    men jeg tror ikke Hamas vil la meg helt fritt rusle rundt.

  35. Boikott ISREAL..

  36. Det dyrkes ikke poteter i SaudiArabia,det er bare ørken der,de importerer potetene fra Asia,jeg kjønner ikke hvor du fant disse potetene fra SaudiArabia,om det var tillfelle ville jeg ha kjøpt de fra SaudiArabia,jeg skulle aldri sponset en terrorstat som Israel ved å kjøpe deres poteter.

  37. For ordens skyld
    Befolkningen på Gaza er gazanere (Gazans). De såkalte palestinerne er innbyggere på WB.

  38. Vil bare si en ting;

    Befinner meg naa i Israel, Tel Aviv. Har lenge stusset paa dette med Israelere og Arabere. Men hvor enn i Israel jeg naa har reist, har jeg sett arabere og israelere kommunisere med hverandre, kjope varer fra hverandre. Jeg har reist gjennom arabiske byer i Israel, og det er en GOD del av dem her, svaert faa er omringet av en mur. Man kan slettes ikke si at araberne lever under fattigdom og at det er synd paa dem. I Israel lever de bedre enn i mange andre muslimske land. Her har dem gigantiske hus, vanlig jobb ved siden av israelere, kjoper paa de samme kjopesentrene som israelerne og er 100% fredlige. Faktisk, paa nyhetene istad handlet det om noen israelere som hadde hjulpet en palestinsk liten jente som hadde faatt beskutt steiner i hode av noen andre arabere, og hadde blodninger!

    Saa man kan ikke si at Israel bare vil ha terror mot palestinere/arabere, de vil faktisk ha fred. Ellers hadde de ikke latt saa mange arabere leve saa godt i et land som er gitt til Jodene. Og jeg har snakket med baade arabere og israelere i Israel, og de fleste arabere har til og med sagt til meg hvor idiotiske palestinerne er som lar Hamas styre Gaza. Med dem vil det aldri bli fred!

    • Det er ikke akkurat en nyhet at de aller fleste araberne ikke liker Hamas, Hizbollah, al qaida osv.

  39. Hvilke kriterier gjør du valg ut fra? Krig eller brudd på menneskerettighetene medregnet trosfrihet, organisasjonsfrihet og ytringsfrihet?

    Saudi Arabia er ikke i krig. Derimot har landet temmelig grove grudd på menneskerettighetene og finansierer islamisme. Landet er et av klodens 10 mest brutale og undertrykkende regimer. Trosfrihet, organisasjonsfrihet og ytringsfrihet finnes ikke. Opposisjonelle settes ofte ikke i fengsel, men forsvinner eller blir halshugget på offentlig sted. Og slike henrettelser gjennomføres ofte.

    Israel er i krig, men har bare moderate brudd på menneskerettighene, i hvert fall sammenlignet med Saudia Arabia. Israel har stor grad av trosfrihet, organisasjonsfrihet og ytringsfrihet.

    Lidelsene for folk i Gaza og på Vestbredden skyldes krig/terror mot Israel og undertrykkende islamittiske organisasjoner, spesielt Hamas og ikke Israel! Gaza har ikke trosfrihet, organisasjonsfrihet og ytringsfrihet.

    Den Israelske blokkaden mot Gaza er fremprovosert av terror. Tidligere bodde der jøder. De kunne ikke bo der på grunn av islamismen. Mesteparten av varene som Gaza får, kommer på lovlig vis gjennom Israel på lastebiler etter å ha blitt kontrollert.

    Kravet om oppheving av Israels blokkade dreier seg ikke om tilstrekkelige vareleveranser, men er et press for å få fjernet varekontrollen og importforbud på varer som kan brukes til ammunisjon, bomber og raketter. Terroristene på Gaza er så galne at de river opp eksisterende kloakknett for å få tak i rør som de bygger raketter av!

    Lovlige vareslag kan være i knappeste laget, ikke på grunn av Israels blokkade, men fordi Gaza har lite penger å handle for. Dessuten har Gaza-området har så lav moral og lite tillit i internasjonal handel at offentlige eksportgarantier for varesalg dit ikke er mulig å få.

    Med andre ord er blokkaden og krigføringen ikke mer brutal enn nødvendig for at Israels egne innbyggere skal slippe uhemmet regn av raketter over seg. Ingenting i din eller andres argumentasjon overbeviser om at krigføringen er mer omfattende enn nødvendig for at Israel skal holde seg innenfor krigens folkerett.

    —————————————————————
    Så til ditt og andres valg:

    Er det kun brudd på menneskerettigheter som er kriteriet, så boikotter du Saudi Arabia og ikke Israelske varer. (Saudi Arabia burde boikottes uansett!)

    Er krig kriteriet (for eksempel ut fra et pasifistisk synspunkt), boikotter du Israel i tillegg. I så fall burde du også være moralsk forpliktet til å boikotte varer fra alle krigførende land, inkludert USA og andre NATO-land, Norge inkludert. For NATO fører krig i Afghanistan på jakt etter terrorister og Israel jakter også på terrorister.

    Det finnes ingen prinsippielle etiske forskjeller mellom Israel og NATOs jakt på terrorister. Norge er med en slik målestokk ikke et hår bedre enn Israel. I så fall kan du droppe pizzaen din også og dyrk din egen mat – ellers blir du en hykler!

    Alternativt kan du la være å la psykopatene på venstresiden manipulere din samvittighet og spise Israelske poteter med god samvittighet. For de kan like gjerne være dyrket at fattige palistinarabere som jøder, hvem vet om de kommer fra Gaza, Vestbredden eller selve Israel?

    Så kan du også huske på at manipuleringen i media her egentlig er fordekt jødehat. Rammer noe jøder, synes meningstyrannene at det er bra selv om andre også rammes. Dette handler nettopp om fordekt jødehat, manipulering av opinionen og ikke minst hykleri.

  40. Leve den gode, demokratiske og humane nasjonen Israel.

  41. Kjøper Israelske varer og kommer aldri til å boykotte dem, det gjør jeg med varer fra muslimske land.
    Når jeg bruker Taxi så krever jeg å få ikke-muslimsk sjåfør, reiser ikke med slike skapninger.

  42. Jeg ville ha kjøpt den israelske, så jeg ikke er med på å støtte terror. Hvorfor er ikke Rød ungdom med på å boikotter tyrkiske varer. De har gjennom tiår drept å undertrykt en minoritet på ca 25 millioner som bor innenfor sine teritoreir.

    Dilemme.

    Kjøoer alltid Isralske varer jeg. For jeg vil støtte palestinske arbeidere som jobber på farmen også.

  43. Så de røde tomsingene har slått til igjen. Og fremfør fantasiene sine. Til de røde tomsingene PA har ikke egen valuta de bruker NIS og snylter på den gode kursen Israelsk valuta har.

  44. Alltid er det snakk om Israel boikott, altså hvorfor nevnes aldri muslimske land i boikott listen?

    Sudan Darfir massakrere
    Tyrkiske statens massemord på armenere og kurdere
    Marokko okkuprerer også west sahara hvorfor ikke noe angående det?

    I saudi arabia ble jo unge jenter hindret med å forlate en brennende skole fordi de ikke var tldekket som førte til at de ble brent levende i skolen.

    Rød ungdom er en gjeng ignorante folk som ser på palestinernes elendighet er mer verdt en ofrene fra Darfur, Kudere eller folk fra west sahara.

  45. Jeg forstår ikke hvorfor folk skal påtvinges andres meninger. Hvis jeg vil kjøpe varer fra Israel så gjør jeg det. Hvis ikke lar jeg være.

  46. Slipper problemet, potetene på butikkene her er norske, gitt. (B-vare..jeg tror A-varen går til potetgullfabrikker)

  47. Det kan ikke for fornuftige mennesker være særlig vanskelig valg å velge Israelske poteter, om så det fantes en drøss med alternativ.

    Det er forøvrig verdt å merke seg metoden til bermen på venstresiden (være seg den enkelte er medlem av islam eller SV) der de gjør krav på at sin motpart driver med løgnaktige eksempler. Islam-pakket og SV-pakket er flasket opp på å ha fleksibelt forhold til sannhet og forventer vel av den grunn at sin motpart også har det på denne måte.

  48. Poteter er Poteter.
    Templet og Moskeen, kan ikke få plass samtidig på Jerusalems treskeplass.
    Derfor kommer smellen som en hel verden vil bli berørt av.
    Dette forstår alle, enten de tror eller ei.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: